|
Usein kysytyt kysymykset testiasiakkuudesta
- Miten pääsen testiasiakkaaksi?
- Miten testiasiakkaan pitää toimia?
Testiasiakkaan tulee toimia tavallisena asiakkaana, kulloisenkin tutkimuksen ohjeistuksen mukaisesti. Tarkoitus ei ole olla hankala asiakas tai järjestää mitään erikoistilanteita.
Testiasiakkaan tulee painaa mieleen ja muistaa tutkimuksen kannalta tärkeitä asioita. Jokaisesta tutkimuskäynnistä sovitaan testiasiakkaan kanssa aina erikseen ja samalla sovitaan aikataulusta sekä annetaan ohjeistus suullisesti ja kirjallisesti.
Testiasiakas ei saa missään vaiheessa (tai missään mediassa; ei myöskään somessa), edes jälkeenpäin, paljastaa olleensa testiasiakas.
- Miksi testikäyntejä tehdään ja mihin tutkimustuloksia käytetään?
Testikäyntien avulla saadaan arvokasta tietoa siitä, miten yrityksen tavoitteet näkyvät käytännön asiakastilanteissa. Palveluyrityksille on tärkeää, että jokaisessa toimipisteessä toimitaan samalla tavalla ja laadukkaasti, ja testikäyntien avulla saadaan tietoa myös siitä, miten eri toimipisteet eroavat toisistaan.
Jokainen testikäynti on uniikki. Testikäynneistä koostetaan dataa, jota sitten raportoidaan toimeksiantajille. Raportoinnissa ei paljasteta testaajan henkilötietoja (esim. nimeä tai osoitetta).
Yrityksissä raportteja käytetään mm. henkilöstön koulutuksessa, palautteenannossa ja palveluprosessien kehittämistyössä.
- Onko tutkimustoiminta eettistä ja tietääkö toimeksiantajan henkilökunta tutkimuksista?
Palvelu Plus Oy on Suomen Markkinatutkimusliiton (SMTL) ja Mystery Shopping Providers Association Europen (MSPA Europe) jäsen ja noudattaa molempien käytännesääntöjä.
Tarkempaa tietoa löytyy liittojen kotisivuilta. http://www.markkinatutkimusliitto.fi ja http://mspa-eu.org
Tutkimusraporttien on tarkoitus olla valmennusvälineitä tulevaisuutta varten, ei tapa etsiä mahdollisia epäonnistumisia. Testaajana ei siis kannata pelätä sitä, että palaute heikosta myyntisuorituksesta johtaisi henkilöstön erottamiseen.
Palvelu Plus kehottaa toimeksiantajaa informoimaan tutkimuksen toteutuksesta henkilöstölle yleisellä tasolla (esim. tutkimus toteutetaan keväällä 2016).
- Kuinka usein testikäyntejä voi tehdä?
Testiasiakas tekee yleensä 0-4 käyntiä vuoden aikana. Jos testaukset sujuvat ja innostusta riittää, voi testattavaa olla enemmänkin.
- Voinko itse muuttaa sovittua testiajankohtaa?
Jokainen sovittu tutkimuskäynti on meille tärkeä. Emme tee yhtään turhaa käyntiä. Jos aikatauluusi tulee muutoksia tai et pysty hoitamaan sovittua testikäyntiä sovittuun aikaan, siitä on aina ilmoitettava meille viipymättä. Testikäynnin voi tarvittaessa perua tai muuttaa sovittua testikäynnin ajankohtaa. Älä kuitenkaan muuta sovittua ajankohtaa keskustelematta kanssamme!
Testiasiakkaiden kanssa sovitaan aina tarkka käyntiajankohta, koska usein kohteeseen tehdään useampi testikäynti ja haluamme estää päällekkäisyydet, jotta yhtään tehtyä testikäyntiä ei tarvitsisi hylätä.
Ota yhteyttä aina ensisijaisesti henkilöön, jonka kanssa olet sopinut testikäynnistä. Jos et tavoita häntä, ota yhteyttä toimistolle arkisin 9.00-16.00 (09) 3487 7600 tai sähköpostitse tutkimus(at)palveluplus.fi. Joissakin projekteissa (ks.henkilökohtainen saatekirjeesi) on erillinen päivystysnumero, jotta testaajat voivat olla yhteydessä myös alkuillasta tai viikonloppuisin
- Missä ja miten käynnistä annetaan palaute?
Testiasioinnin aikana ei tule tehdä koskaan muistiinpanoja, eikä testikäynnillä saa pitää esillä mitään tutkimukseen liittyvää materiaalia.
Käynnin jälkeen kannattaa sen sijaan tehdä itselleen muistiinpanoja. Esim. kännykkään on helppo näpytellä tärkeimmät asiat, kellonajat, palvelleet henkilöt, kysytyt kysymykset yms. Näin muistiinpanot säilyvät vielä tallennuksen tekemisen jälkeenkin, ja ne saattavatkin tulla tarpeeseen, jos sinulta pitää kysyä lisäkysymyksiä.
Käynnistä annettavaa palautetta kutsumme Palvelu Plussassa tallennukseksi Tallennus tehdään aina vuorokauden kuluessa tehdystä testiasioinnista. Tallennus tehdään pääosin täyttämällä nettilomake tai joissakin tutkimuksissa saatamme myös haastatella sinut.
- Millaisen palkan saan testikäynnistä ja kuinka kauan sen saaminen kestää?
Testiasiakkaat eivät tee käyntejä palkkaa vastaan, vaan heille annetaan käynneistä tyypillisesti pieni kiitoslahja tai maksetaan testikäynnillä aiheutuneiden kulujen korvaus.
Pyrimme toimittamaan kiitoslahjat mahdollisimman pian tarkastettuamme testiasioinnista annetun palautteen (tallennuksen). Toisinaan lahjan toimittaminen valitettavasti viivästyy, jos toimistossamme on ruuhkaa. Pahoittelemme mahdollisia viivästymisiä! Jos epäilet, että sovittu lahja on jäänyt toimittamatta, ota meihin yhteyttä. Puhelinnumeromme on (09) 3487 7600, sähköposti tutkimus(at)palveluplus.fi.
Jos käyntiä ei ole tehty ohjeistuksen mukaisesti, emmekä voi käyttää sitä tutkimuksessa, emme myöskään voi antaa siitä kiitoslahjaa. Otamme näissä tapauksissa aina yhteyttä testiasiakkaaseen ja selvitämme asian.
- Minulle ei ole tarjottu testikäyntejä vuoteen, miten pääsen taas aktiiviseksi testaajaksi?
Mitä tarkemmat ja ajantasaisemmat tiedot meillä on, sen paremmin pystymme tarjoamaan juuri sinulle sopivia testiasiointeja.
Pääset päivittämään tietojasi tästä.
Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että olet tallentanut aktiivisessa käytössä olevan sähköpostiosoitteesi ja puhelinnumerosi oikein, jotta saamme sinuun yhteyden.
Tarvitsemme joihinkin tutkimuksiin myös perheellisiä testiasiakkaita, joten laitathan tietoihisi myös perheenjäsenten syntymävuodet. Kannattaa myös täyttää tietoihisi lähimmät paikkakunnat, joilla asioit sekä esim. käyttämiesi kauppojen etukortit, harrastukset yms. Näistä tiedoista voi olla apua, kun etsimme testaajia erilaisiin tutkimuksiin.
Seuraathan myös aktiivisesti facebookiamme.
- Kuinka voin ilmoittaa ystäviäni mukaan testiasiakastoimintaan?
Ystävät ja sukulaiset ovat erittäin tervetulleita mukaan testiasiakastoimintaamme!
Helpoimmin toiminnasta kiinnostuneet ystävät ja sukulaiset voivat ilmoittautua testiasiakaspaneeliimme täyttämällä itse tietonsa internetissä osoitteessa www.palveluplus.fi/testiasiakasalue ja klikkaamalla "Liity testiasiakkaaksi" –linkkiä.
Yhteystiedot voi myös lähettää sähköpostilla osoitteeseen tutkimus(at)palveluplus.fi
- Miten eroan testiasiakastoiminnasta?
Voit ilmoittaa tämän linkin kautta että et halua olla enää mukana testiasiakastoiminnassa.
Voit ilmoittaa sähköpostilla osoitteeseen tutkimus(at)palveluplus.fi, ettet enää halua osallistua tutkimuksiin.
|