The Global & Insight Summit 2019 kokosi tutkimusalan ammattilaiset neljäksi päiväksi Edinburghiin
Järjestyksessään 72. markkinatutkimusalan ESOMAR-kongressi järjestettiin tänä vuonna Edinburghissa teemalla Transformation-Provoke.Convince.Create.Impact. Markkinatutkimusala on saanut todistaa viimeisten kuuden vuoden aikana nopeampaa ja radikaalimpaa muutosta kuin koskaan ennen. Kongressissa oli yli 1 000 osallistujaa 70 eri maasta ja kongressin esitysten livestream-katsojia oli 3 500.
Maailma, ja tutkimusbisnes sen mukana, muuttuu valtavalla vauhdilla. Tutkimusalalla se tarkoittaa mm. sitä, että tiedonkeruu joka oli ennen suuri osa alan liikevaihtoa vähenee koko ajan. Markkinatutkimuksen merkitys kasvaakin tiedonkeruun sijaan tiedon analysoinnissa. Kaikki tapahtuu digitaalisessa maailmassa nopeammin, kevyemmin ja automaattisemmin. Lisäksi hyödynnetään suurten tapahtumamassojen analytiikkaa; tutkimusmäärä kasvaa mutta liikevaihto laskee. Tarvitaan yhä enemmän poikkitieteellisiä ja -metodillisia, monia tutkimuksen ja tieteen lajeja yhdistäviä analyysejä, jotta ymmärrettäisiin miksi asiat tapahtuvat kuten tapahtuvat.
Kun kaikki on mahdollista ja tarjolla, kaikesta tulee monitahoista ja monimutkaista, jolloin tutkimusalalta odotetaan roolia olennaisen yksinkertaistamisessa ja esittämisessä ymmärrettävällä tavalla - siitä on puutetta maailmassa! Markkinatutkimus edellyttää uudenlaisia osaajia ja toimeksiantajia, jotka osaavat käyttää liiketoimintansa edistämiseen näitä osaamisia. Toimialalla onkin tapahtumassa suuria rakennejärjestelyjä kun isoimmatkin pelurit yrittävät ryhmittyä uudelleen uusien osaamisten ja markkinoiden äärelle.
Jukka Rastas
Suomen ESOMAR-edustaja ja Palvelu Plus Oy:n hallituksen puheenjohtaja