Työpaikat | In English

Kriisiaikana meiltä odotetaan vahvaa johtajuutta

25.05.2020

Kriisiaikana meiltä odotetaan vahvaa johtajuutta

Epävarmuus tulevasta synnyttää ihmisten, sekä asiakkaiden että henkilökunnan, mielessä tyhjän tilan. Johtajuutta on sen tyhjyyden, jonka pelko ja muut inhimilliset tunteet kyllä täyttävät, korvaaminen jollakin lujalla ja kestävällä. Kuulostaa huimalta, mutta ei välttämättä ihan mahdottomalta.

Kokemus on osoittanut, että ns. normaalit ihmiset ovat kriisin aikana varsin hyviä tunnistamaan tosiasiat sekä tolkun puheen, ja useimmat näyttävät itse asiassa kestävän vastoinkäymisiäkin aika hyvin. Ihmiset haluavat kuitenkin nähdä, että taho, josta he ovat riippuvaisia, tekee parhaansa ja toimii sekä vastullisesti että tasapuolisesti. Eikä siihen itse asiassa vaadita johdolta mitään ylimaallista, kunhan omat ajatukset, arkipäivä ja arvot ovat hallussa.

Tässä on muutama vinkki kriisiajan toimivasta johtajuudesta:

Kerro mitä tapahtuu ja milloin. Epätietoisuus "tappaa". Jos et tiedä asioiden tulevaisuutta, niin kerro avoimesti, että näissä olosuhteissa tehdään nyt näin (mitä ja miksi), ja että seuraamme tilanteen kehitystä ja viimeistään ajan hetkenä x päätämme jatkosta. Kerro, että reagoimme heti, jos jotain uutta käy ilmi. Jos mitään olennaista ei tapahdu, päivitämme tilanteen kuitenkin hetkenä x, jälleen sen hetken parhaan tiedon pohjalta. Jos muuta tietoa tulevasta ei ole, ei sen enempää vain voi sanoa ja tolkun ihmiset ymmärtävät sen kyllä. Mutta anna suuntaa, aikataulua, kilometripylväitä sen verran kuin voit, jotta ihmiset voivat paremmin ymmärtää mitä tapahtuu ja hallita elämäänsä edes jotenkin.

Tee sanoista totta esimerkilläsi. Jos väität mustaa mustaksi ja valkoista valkoiseksi, niin elä sen mukaan. Tee aina itse ensimmäisenä se, mitä odotat muilta. Isot lupaukset pidetään pitämällä ensin ne pienet lupaukset, joista isompi asia koostuu. Jos lupaat lisätietoja ja päätöksiä tiettynä päivänä, ne on annettava silloin. Johtaminen ja päätöksenteko edellyttävät ohjauksen kytkemistä; näytetään mihin voi luottaa ja mikä on totta. Jos sovitaan tavoitteita, on niistä tehtävä totta, tai ne on korvattava uuden tiedon pohjalta paremmilla tavoitteilla. Itse asiassa johtaminen ja markkinointi ovat omalla tavallaan vain lupausten tekemistä ja pitämistä.

Ole puheissasi ja teoissasi johdonmukainen. Vaikka yllättäisitkin kohdeyleisösi, tee sekin johdonmukaisesti. Meidän ei tarvitse, eikä ole mahdollistakaan, miellyttää kaikkia muita kaikilla linjauksillamme. Kriisi synnyttää epätietoisuutta, epävarmuutta ja pelkoa. On tärkeää, että tarjoamme jotain toimivaa ja vakaata, jonka varaan sekä henkilökunta että asiakkaat voivat rakentaa oman elämänsä hallintaa. Ihmiset sopeutuvat meihin, jos näkevät, että edustamme useimpien kannalta heidän tarpeensa huomioivaa, toimivaa ja luotettavaa tapaa toimia. Ihmiskunnan ylivoimatekijä evoluutiossa ja vaaran hetkillä on aina ollut sen kyky sopeutua ja yhdistää voimat. Se on ohjelmoitu syvälle meihin.

Eli yhteenvetona: vie happi pelolta ja tarjoa suunta eteenpäin. Ei tarvitse tietää kaikkea kaikesta, mutta ole nöyrä oppimaan, reagoi päättäväisesti ja toimi johdonmukaisesti sekä pidä ihmiset mukanasi. Ihmisiähän tässä johdetaan, sekä organisaatioissa että markkinoinnissa.

PS. Kirjoittajan yli 30 vuoden yrittäjän-uraan mahtuu kolme lamaa. Toivottavasti jotakin on tullut opittua…?

Jukka Rastas
Palvelu Plus Oy:n hallituksen puheenjohtaja